-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9227 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

با توجه به اين كه فرقه شيخيه از شيعه اماميه جدا شده است، آيا اين فره ضاله محسوب ميشوند؟ آيا پيروي كردن از آنها مسكلي ايجاد ميكند؟ آيا محكوم به طهارت هستند؟

همان طور كه در جوابهاي ديگر اشاره شد، فرقه شيخيه با شيعه اماميه تفاوت دارد، ولي تفاوتها موجب نميشود فرقه شيخيه ضاله به حساب آيد؛ زيرا گروه ضاله خصوصيات ديگري دارند كه از آن جهت ضاله شمرده ميشوند.

گروه شيخيه به توحيد و برخي اصول ديگر عقيده داشته و دوازده امام را نيز قبول دارند.

از سوي ديگر رهبر اين گروه (احمد احسايي) شخصي دين مدار بوده است. گروهها در آغاز شكلگيري با هدف مقدس و مباني قوي به وجود ميآيند، ولي به مرور زمان بعد از درگذشت رهبر دچار مشكل شده و سوء استفاده از رهبر و اصول آن صورت ميگيرد.

فرقه شيخيه از اين قاعده جدا نبوده و در آغاز شكلگيري دچار مشكلات و انحرافات زيادي نبوده است، ولي متأسفانه به مرور زمان برخي از رهبران آنها اين گروه را دچار مشكل نموده و نوعي انحراف و خرافات در اين گروه به وجود آمده است؛ از اين رو درباره اين گروه ديدگاههاي علما اسلامي متفاوت است .

نميتوان اين گروه را از فرقههاي ضاله به حساب آورد و به نجس بودن آنها حكم نمود؛ از اين رو معاشرت معمولي با آنها اشكال نداشته و حرام نيست.

التبه پيروي از اين گروه جايز نيست. از سوي ديگر رفت و آمد با شيخيه بايد با احتياط صورت گيرد، زيراممكن است برخي از افراد و يا رهبران آنها از مباني شيخيه فاصله گرفته و از عنوان اين گروه سوء استفاده نموده، باورهاي ديني شيعيان اماميه را سست نمايند.

طبيعي است اگر معاشرتها موجب اين گونه پيامدها شود جايز نيست. از سوي ديگر برخي از رهبران و اصول اين گروه زمينه پيدايش گروه ضاله بهائيت را فراهم نموده است. يكي از نويسندگان مينويسد مسلك بابيه و بهائيه از برخي روايات شيعه و عقايد شيخيه وام گرفته است. دو مسلك كه اولي مقدمه دومي است .(1)

پي نوشتها:

1 - تاريخ اديان و مذاهب، ج 3، ص 1403.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.